Modes pasaules noteicēja jūgendstila periodā nemainīgi bija Parīze, tomēr liela nozīme bija arī Anglijai, Vīnei, Berlīnei. Jūgendstila formas tērpos sāk parādītes ap 1890. gadu, kad tās nomaina turnīra tērpu. Jaunais siluets atgādina smilšu pulksteni jeb divus smailēs savienotus trijstūrus.Smilšu pulksteņa siluets ir frontāls, ko var novērot arī pēc fotoportretu uzņēmumos redzamajām pozām. Kuplās gigot jeb t.s. „jēra cisku” piedurknes plecu daļā kļūst arvien kuplākas sasniedzot ievērojamus apjomus, un to balstam pat nepieciešami speciāli spilventiņi.
Dienas tērps, ap 1895
Gustave Beer, Parīze, Francija The Kyoto Costume Institute kolekcija
|
Tās pat kļuva par nepieciešamību skatuves kostīmos un masku ballēs – prasība, kas uz skatuves radīja jebkura vēsturiskā tērpa atveida precizitāti neiespējamu. Viduklis ir izteikti slaids, un to uzsver kuplie gurni. Turnīra tērpam, kas bija transformējies no krinolīna, bija speciāls karkass, kas balstīja svārku aizmugurējo daļu – turnīru.
Stiepļu karkass, 1868 Anglija V&A kolekcija |
Jūgendstila svārku forma kļūst slaidāka un karkasu vairs neizmanto. Tā vietā tika izmantoti spilventiņi un līdz pat 9 kārtām apakšsvārku. Kleitas pāri gurniem bija gludas un tiem ciešāk piegūlās, jo bija piegrieztas slīpajā diegā. Jūgendstila apjūsmotās biomorfās formas izpaužas arī tērpa svārku daļas formā, kas atgādina uzplaukstoša zieda kausiņu. Svārki bija gari, un augstākās sabiedrības dāmām tiem parasti bija trēns, pat ja tos valkāja uz ielas, jo tas norādīja uz kalpoņu un pavadoņu nepieciešamību. Trēna simboliskā nozīme asociējama ar pāva asti, ja tas ir pāršķelts – ar taureni vai spāri. Sievietes ideāltips veidojās ciešā saiknē ar paša tērpa formām. Tērpus rotāja to izšuvumi un inkrustācijas no fliteriem, dārgakmeņiem, pērlēm. Dienas kleitas bija ar augstu stāvapkakli, kas papildināta ar volānu vai lielu tilla banti. Daudz tika valkātas mežģīnes, pat dienas blūzes bija bagātīgi dekorētas. Daži vakartērpi bija pilnībā darināti no mežģīnēm. 19. gadsimta gaitā parādījās pēcpusdienas tējas tērpi (tea gown), kas ļoti līdzinājās apakšveļai, jo tie bija bagātīgi rotāti ar mežģīnēm un zem tiem nevalkāja korsetes.
Tējas pēcpusdienas tērps, House of Rouff, ap 1900
Parīze, Francija V&A kolekcija |
Tāpat daudz mežģīņu tika izmantots arī apakšsvārkos petticoat, kuru nozīmīgums tagad bija audzis. Tā kā nebija iespējams šķērsot ielu bez garo svārku pieturēšanas ar vienu roku, šis žests neizbēgami skatienam pavēra mežģīņu apakšsvārku maliņu, kam šajā periodā piemita spēcīga erotiskā pievilcība un aicinājums. Tērpu papildina ziediem, spalvām rotāta cepure, mežģīņu saulessargs vai lietussargs garā kātā, vēdeklis no mežģīnēm vai strausa spalvām, vai apgleznota auduma (tendence saglabājusies no iespriekšējā modes perioda), cimdi, „neliela „kabatas” somiņa (pockets), kur glabāt naudu, vēstuļu maciņu, šūšanas komplektu, tabakdozi, smaržu pudelīti, kabatlakatiņu un atslēgas.”[1]
Vēdeklis, ap 1900 Francija V&A kolekcija |
Žurnāla “Jugend” vāks, 1896. gada 18. jūlijs |
Korsete, 1890-1895 Anglija V&A kolekcija |
Pirkstainas zeķes, 1885-1890 Dr Jaeger’s Sanitary Woollen System Lielbritānija Fashion Museum kolekcijā |
Papier poudré, mūsdienu produkts. http://www.papierpoudre.co.uk/ |
Renē Laliks. Pāva matu saspraude, ap 1897 Apzeltīta, grebta bruņurupuča čaula, opāli un emalja |
Lusjans Gailards. Bluebird, 1900. Bruņurupuča čaula, Plique-à-jour emalja, rozes formas dimanti, zelts. 21.10.2009. pārdota Christie`s par $218 00 |
Paul Iribe ilustrācija Pola Puarē “Les Robes”, 1908. |
*
Teksts no mana bakalaura darba “Jūgendstila mode Rīgā” teorētiskās daļas.
Papildināts ar vizuālo materiālu.
edvards says
Ļoti izsmeļoš un izglītojošs raksts!